Zmienne i ich deklaracja za pomocą słowa kluczowego let | Tworzymy pierwsze zadanie


Jeśli mamy jakieś ważne zadanie do zrobienia, to najprawdopodobniej zapiszemy go na jakiejś kartce i umieścimy w widocznym miejscu. Podobnie działa to w programowaniu.

Jeśli chcemy przechowywać nasze zadania (lub cokolwiek innego) w kodzie, musimy stworzyć dla nich dedykowane miejsce (odpowiednik naszej kartki). Na razie nasza konsola (czyli de facto nasz prosty program) nie przechowuje niczego.

Zanim przechowamy wiele zadań, spróbujmy najpierw stworzyć 1 zadanie (jest to typowe podejście dla programisty - rozbijamy problem na mniejsze problemy). Żeby to zrobić, należy stworzyć zmienną i przypisać do niej pewne wartości. Co to znaczy?

Zanim wytłumaczę, czym jest zmienna i wartości:

  • spójrz na poniższy kod,
  • przepisz go do konsoli (nie kopiuj tego kodu, tylko wpisz go własnoręcznie - to sprawi, że bardziej się oswoisz z pisaniem kodu i jego składnią),
  • kliknij Enter,
  • spróbuj najpierw intuicyjnie zrozumieć, co się w nim dzieje:
let task = "zrobić kawę";

console.log(task);

W powyższym kodzie utworzyliśmy/ zadeklarowaliśmy za pomocą słowa kluczowego let nową zmienną o nazwie task (ang. zadanie) i przypisaliśmy do niej wartość zrobić kawę.

Zmienna to nic innego, jak swego rodzaju podpisane pudełko, które w środku może coś zawierać. Sama nazwa zmiennej nie ulega zmianie - nie możemy jej zmienić. Możemy natomiast zmienić wartość, przypisaną do tej zmiennej.

Mamy więc pudełko o nazwie task, które w środku może przechowywać jakiekolwiek zadanie - w naszym przypadku jest to ciąg tekstowy zrobić kawę (zdecydowanie najważniejsza i podstawowa rzecz do zrobienia podczas pracy w biurze, najlepiej kilkakrotnie w ciągu dnia), ale równie dobrze mogłoby to być sprawdzić maila lub zajrzeć na stronę kodujemywbiurze.pl.

Zmienne mogą przechowywać wiele typów danych (liczby, obiekty, funkcje itd.), nie tylko ciągi tekstowe, natomiast nie musimy na razie wiedzieć za wiele na ten temat - w trakcie kursu poznamy większość.

Nasz program wie już o istnieniu zmiennej task i będzie o niej pamiętał. W każdej chwili możemy się do niej odwołać na kilka sposobów, np. poprzez wywołanie console.log(task).

Możemy też wpisać w nowej linijce konsoli po prostu samą nazwę zmiennej task, a konsola wyświetli Ci już w trakcie samego pisania nazwy zmiennej, jaką wartość w danej chwili przechowuje (spróbuj to zrobić).

Możesz też napisać task, a potem kliknąć Enter. W tej sytuacji konsola zwróci Ci wartość tej zmiennej w następnej linijce.